Publicitatea si mesajele subliminale

Iunie 2, 2008 at 12:03 pm Lasă un comentariu

Mesajele subliminale sunt informatii inserate in imagini, secvente audio sau video, pe care constientul nu le percepe. Un stimul este subliminal atunci cand durata de expunere este atat de scurta incat nu poate fi recunoscut.

Publicitatea subliminala utilizeaza semnale si mesaje care sunt prea slabe ca sa fie percepute in mod constient, dar care pot influenta reactia persoanei. Mesajele subliminale pot fi transmise tehnologic, fara constientizarea procesului, prin tahitoscopie (derularea rapida a unor imagini, imperceptibile).

Experimentul lui James Vicary

Istoria mesajelor subliminale a aparut in anii ‘50 cand, in timpul unui film la cinematograf, s-a descoperit ca au fost proiectate flash-uri foarte scurte, continand sloganurile „Drink Coke” and „Eat popcorn”.

Aceste mesaje au fost derulate cu o viteza incredibila, nelasand timp spectatorului sa-si dea seama de aparitia lor. La putin timp dupa acest experiment s-a anuntat faptul ca vanzarile Coca Cola au crescut cu 57%, iar cele la popcorn cu 18%.

Dupa 30 de ani, James Vicary, initiatorul experimentului, a recunoscut ca experimentul nu a fost real, insa povestea lui a dat nastere la numeroase opinii referitoare la influenta mesajelor subliminale.

Campania lui François Mitterrand

In timpul campaniei electorale din 1988, genericul de stiri al postului Antenne 2 din Franta, a transmis de 2949 de ori o imagine subliminala a presedintelui Mitterrand, candidat, care a a fost reales in aceasta functie.

Mesajele subliminale au fost utilizate si in timpul campaniei electorale din SUA, in anul 2000. In spot-ul video al candidatului republican George W. Bush aparea o banda pe care scria „Bureaucrats Decides”.

Canalul de televiziune Fox News a observat ca, inainte de aparitia intregului slogan, erau expuse, doar pentru o fractiune de secunda, numai literele „RATS”. Inconstient era sugerata legatura cu celebrul „slogan electoral” Kill the rat, kill the cat, kill the dirty Democrat.

Mesaje subliminale in Fight Club

De-a lungul timpului mesajele subliminale au fost utilizate si in filme. In Fight Club au fost folosite sase mesaje subliminale care au aparut cate o fractiune de secunda in scenele cheie ale filmului. Imaginile il reprezentau pe Tyler si apareau in momentele in care Jack era singur, tocmai pentru a anticipa deznodamantul care dezvaluie inexistenta acestuia.

Ce efecte au mesajele subliminale?

Conform dovezilor stiintifice perceptia subliminala exista, insa aceasta nu poate manipula consumatorul de fiecare data. Daca un consumator nu are o optiune de cumparare bine stabilita, comportamnetul acestuia ar putea fi influentat prin mesaje subliminale, insa, daca ne confruntam cu un consumator care stie exact ce vrea sa cumpere, atunci manipularea prin mesaje subliminale este aproape imposibila.

Totusi, din punct de vedere legislativ, s-au luat masuri impotriva publicitatii subliminale. Articolul 6 din Legea publicitatii interzice, pe langa publicitatea inselatoare, si publicitatea subliminala.

Daca te atrage acest subiect, poti afla mai multe informatii citind cartea Mesajul subliminal in comunicarea actuala – Doina Rusti, ed. Tritonic.

Articol aparut pe BasicMarketing

Anunțuri

Entry filed under: Advertising. Tags: , .

Stop nudismului! New York Festivals

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

RSS joburi in maketing

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

%d blogeri au apreciat asta: