Cum se vad relatiile publice din Iasi

Iulie 7, 2008 at 6:57 am 3 comentarii

Majoritatea prietenilor mei au terminat marketing, comunicare, design sau informatica. Acum, cei mai norocosi lucreaza in domeniul in care s-au specializat. Vorbim deseori despre lucruri din domeniile noastre de interes, dar, de fiecare data, raman surprinsa ca relatiile publice, nici in acest moment, nu sunt intelese.

Intru in contact si cu oameni din mediul universitar. Aceeasi problema si aici, ba chiar mai grav.

La noi, in Iasi, relatiile publice sunt vazute doar sub forma unei conferinte de presa, unui comunicat, unui concert sau eventual a unui cocktail. Nimic mai mult. Si in practica se intampla acelasi lucru. Firmele locale nu fac nimic altceva decat sa trimita comunicate, chiar daca au sau nu ceva de comunicat. Organizeaza cate o conferinta de presa, si s-a terminat rolul pr-ului.

Sunt oameni din PR sau viitori absolventi care nu au auzit de marile festivaluri sau competitii din domeniu, de revistele de specialitate, de eventualele site-uri sau chiar blog-uri care abordeaza subiectul relatiilor publice.

Aud, in stanga si-n dreapta, ca s-a lansat nu stiu ce agentie de relatii publice, ca nu stiu ce companie are birou sau department de PR. Ce fac acesti oameni din pr-ul local? Unde sunt si cu ce se ocupa?

Avem si in Iasi firme mari, care au dat nastere chiar la branduri nationale. De ce nu apeleaza la relatii publice? De ce, cand intri pe ejobs sau bestjobs si selectezi orasul Iasi, domeniul relatiilor publice, iti apar doar job-uri gen hostess, operator call center sau assistant manager. Chiar acum, daca dai un search pe ejobs, pe domeniul relatiilor publice, si selectezi orasul Iasi, vei gasi o prima companie care vrea sa angajeze “asistent relatii cu publicul”. Si asta nu e tot. Viitorul asistent de relatii CU publicul are drept atributie principala “asigurarea implementarii strategiilor de relatii publice”. Ce pot sa spun mai mult. Nici nu iti dai seama ce vor sa angajeze. Una iti spune denumirea postului si alta descrierea atributiilor job-ului.

Nu am vazut si nici nu cred ca voi vedea, cel putin in viitorul apropiat, o campanie de relatii publice, in Iasi. O campanie cap coada de PR. Pentru un produs. Pentru un serviciu. Pentru o companie. Nu conteaza pentru ce sau pentru cine.

De ce agentiile mari din Bucuresti nu-si deschid filiale si in province? E o piata libera, chiar prea libera.

De ce se inscriu asa de multi elevi la facultatile de profil? Pentru ce-i pregatim si mai ales cum ii pregatim pe acestia? Pentru ce li se explica, banuiesc ca la fiecare obiect, chiar in primul an, care este diferenta majora dintre relatiile publice si relatiile cu publicul, daca peste 3 ani urmeaza sa fie angajati in companii care habar nu au la ce ii ajuta si la ce se refera acest domeniu.

Saptamana aceasta va recomand sa cititi cat mai mult; carti, studii de caz, reviste de specialitate din domeniul in care va specializati sau in care profesati. Urmariti competitiile din domeniu, atat cele adresate agentiilor, cat si cele pentru studenti. Uitati-va peste brief-uri si incercati sa le dati propria rezolvare.

Articol aparut pe Basic Marketing.

Anunțuri

Entry filed under: Relatii Publice. Tags: , .

Oxygen Bar la B`estfest Unicef comunică creativ

3 comentarii Add your own

  • 1. Monoranu  |  Iulie 8, 2008 la 11:29 am

    Asta se intampla pentru ca in Iasi lumea nu stie ce se poate obtine prin PR. Nici macar cei care predau cica PR la o facultate unde studentilor li se spune ca PR-ul n-are legatura cu marketingul….

    Răspunde
  • 2. ducu  |  Iulie 12, 2008 la 6:36 am

    Problema e de mentalitate, firmele mari din Bucuresti si din afara daca ar face cate un training la mai multi manageri de top(semi-top, mini-top 🙂 ) din Iasi ar putea fi educata si piata locala.

    Cat despre ce se invata la facultatea de comunicare si relatii publice pot sa zic ca sunt doar vro 4 profesori care stiu ce inseamna relatii publice si dintre care doar unul profeseaza in domeniul asta in afara orelor de la facultate.

    Se poate invata la facultate daca te intereseaza si te „lipestI” de cine trebuie, de cineva care poate recomanda „carti, studii de caz, reviste de specialitate din domeniul in care va specializati sau in care profesati. Urmariti competitiile din domeniu, atat cele adresate agentiilor, cat si cele pentru studenti. Uitati-va peste brief-uri si incercati sa le dati propria rezolvare.”.

    Daca nu te descurci singur, ramai in aer ca majoritatea si ajungi purtator de cuvant pe la primaria Dorohoi.

    Răspunde
  • 3. Dumitru Ursu  |  Septembrie 22, 2011 la 8:08 pm

    „Aud, in stanga si-n dreapta, ca s-a lansat nu stiu ce agentie de relatii publice, ca nu stiu ce companie are birou sau department de PR. Ce fac acesti oameni din pr-ul local? Unde sunt si cu ce se ocupa?”

    Nu poti sa le bagi pe gat acest „ajutor” pt. afacerea lor pt. ca, asa cum s-a spus si mai sus, te izbesti de mentalitatea managementului.

    Exista insa un mic truc. Poti sa ai o agentie de consultanta in comunicare unde sa oferi pe langa marketing, advertising, branding, etc. si relatiile publice. Clientul ajunge la tine cu o problema pe care considera ca o va putea rezolva prin marketing sau advertising, dar tu ii vei rezolva problema folosind si PR.

    Oricum, o problema fundamentala este ca majoritatea agentiilor sunt axate pe cate o parte din tot ce inseamna rezolvarea problemelor de comunicare. Unele ofera consultanta in marketing, altele in advertisng, altele in relatii publice, etc. E adevarat ca cele de PR ofera serviciile cele mai complexe pt. rezolvarea problemei, dar agentiile care pot rezolva 100% o problema de comunicare a unui client, sunt agentiile de consultanta in comunicare. Aici clientul vine si spune ca are cutare problema, iar agentia ii ofera o solutie (cel mai bun mix din toate cele pomenite pana acum).

    Sa te duci doar la o agentie „publicitara” cand tu ai o problema de imagine, e mai mult decat grav. E ca si cum ai iesi la agatat, dar, desi te-ai machiat si imbracat adecavat, ai negijat total coafura.

    In ziua in care managerii din Iasi vor intelege acest aspect, vom spune ca facem si relatii publice, si mai ales, adevarata consultanta in comunicare.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

RSS joburi in maketing

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

%d blogeri au apreciat asta: